În Europa: 8 Iulie 2011

Posted on 08/07/2011 by

1


Titluri: Franţa: seism în Corsica şi la Marsilia, fără pagube şi răniţi; Liderii grupurilor politice din PE susţin noul cod de conduită pentru eurodeputaţi; Revista presei  Europene de la RFI; Scandal de proportii la News of the World.

Franţa: seism în Corsica şi la Marsilia, fără pagube şi răniţi. Un seism puternic, ce nu a provocat nicio pagubă şi nici răniţi, a fost resimţit joi seară în insula Corsica din Marea Mediterană şi la Marsilia /sud-est/, al doilea mare oraş din Franţa, au anunţat pompierii.  Potrivit biroului central seismologic francez din Strasbourg, citat de AFP, epicentrul seismului a fost localizat în largul mării, la 100 de km vest de Ajaccio /Corsica/, şi el s-a produs la 21.21 ora locală /19.21 GMT/, în timp ce, centrul seismologic euromediteranean l-a situat la o adâncime de 20 de km în Marea Mediterană. Potrivit centrului de urgenţă local, cutremurul a fost resimţit în întreaga Corsica în timp ce la Marsilia, cartierele din apropierea coastei au fost cele mai afectate, potrivit pompierilor.Circa 1.200 de apeluri telefonice au fost adresate pompierilor corsicani în timpul serii de locuitori îngrijoraţi.Activitatea seismica în Franţa rezultă din şocul frontal al plăcii tectonice africane /ce urcă spre nord/ şi placa eurasiatică. De-a lungul ultimilor treizeci de ani, a fost câte un cutremur cu magnitudinea de 4 la 5 în fiecare an în Franţa. În 1996, cele de la Saint-Paul-de-Fenouillet /Pirineii Orientali/ şi Annecy /Savoia Superioară/ au fost de magnitudine mai mare de 5, aminteşte AFP.Agerpres

Liderii grupurilor politice din PE susţin noul cod de conduită pentru eurodeputaţi. Codul stabileşte reguli şi principii pe care eurodeputaţii trebuie să le respecte în contactele de grupurile de interes (lobby-işti) şi să evite conflictele de interese. ”Construim un scut puternic împotriva oricărui comportament lipsit de etică. Activitatea pentru definitivarea acestui cod s-a terminat în timp record, numai 10 săptămâni. Avem acum o propunere solidă pentru primul cod de conduită al Parlamentului European. Propunerile stabilesc standarde ridicate în Parlamentul European”, a declarat preşedintele PE, Jerzy Buzek. Principiul fundamental al codului de conduită va fi transparenţa. Astfel, eurodeputaţii vor trebui să facă declaraţii clare cu privire la activităţile plătite în afara Parlamentului European şi la remunerarea lor, ca şi la alte funcţii ce ar putea constitui conflicte de interese. De asemenea, codul conţine o interdicţie explicită a primirii de plăţi sau alte recompense în schimbul influenţării deciziilor europarlamentare. Această prevedere vizează evitarea repetării unor scandaluri precum cel relatat de publicaţia ‘The Sunday Times’ în 20 martie, în care au fost implicaţi trei eurodeputaţi (Ernst Strasser, Zoran Thaler şi Adrian Severin) care au acceptat bani în schimbul influenţării unor legi europene. Strasser şi Thaler au demisionat din PE şi din celelalte funcţii politice deţinute, în timp ce Severin continuă să fie eurodeputat, însă neafiliat după ce a fost exclus în 23 martie din grupul Socialiştilor şi al Democraţilor din PE (S&D). Parlamentul European a decis în urmă cu două săptămâni ridicarea imunităţii eurodeputatului român, după ce o cerere în acest sens fusese trimisă la începutul lui aprilie de către DNA, care s-a autosesizat în acest caz. Agerpres

Revista presei  Europene de la RFI. „Creditorii privaţi ai Greciei se reunesc din nou” (La Tribune). „Lagarde îndeamnă la calm în privinţa Portugaliei” (Frankfurter Allgemeine Zeitung). „Pieţele suferă de pe urma degradării notei Portugaliei” (Financial Times). „De ce Grecia nu e Argentina” (Financial Times).Ziarele europene scriu despre situaţia critică în care se află Grecia dar şi despre Portugalia, a cărei notă a fost degradată ieri de agenţiile de rating. Şi acest lucru este aspru criticat de presa europeană: „Grecia: temerile de contagiere câştigă teren”, explica Les Echos, care arată faptul că „băncile încep să studieze alte scenarii pentru Grecia”. „Creditorii privaţi ai Greciei se reunesc din nou”, scrie La Tribune care o citează pe Christine Lagarde, şefa FMI, „Am încredere în Portugalia”. „Lagarde îndeamnă la calm în privinţa Portugaliei”, scrie şi Frankfurter Allgemeine Zeitung deoarece „Pieţele suferă de pe urma degradării notei Portugaliei”, după cum  scrie Financial Times. Îl Sole 24 Ore da cuvântul la rubrica editorial, economistului american Paul Krugman, laureat al premiului Nobel în 2008. Titlul editorialului lui Krugman: „De ce Grecia nu e Argentina”. Krugman arată, fără a neglija costurile sociale, că a intra în faliment nu e absolut nicio tragedie: Argentina a declarat incapacitatea de plată la sfârşitul lui 2001 şi după ce a suferit o foarte scurtă perioadă de recesiune, a trecut pe creştere susţinută. Exemplul argentinian arată că declararea falimentului este o idee excelentă. Am fost foarte surprins să citesc în Times că Argentina nu mai e considerată o ţară serioasă.

Şi în Italia situaţia economiei nu este bună iar guvernul de la Roma a adoptat un program de austeritate care pune în pericol stabilitatea coaliţiei de guvernământ, cel puţin aşa consideră ziarele europene. Mai ales cele din Peninsulă dar şi din alte ţări, cum este cazul spaniolului El Pais, foarte sensibil la tot ce se întâmplă în Italia, într-un articol cu titlul: „Guvernul lui Silvio Berlusconi pe cale să piardă sprijinul în teritoriu”. „Regiuni şi colectivităţi locale în revoltă”, scrie La Stampa, deoarece planul reduce drastic bugetele locale şi obligă autorităţile locale să mărească taxele. Ţara are nevoie să reducă deficitul său public la 0,2 % din PIB până în 2014 faţă de 4,6 în prezent. De reuşita acestui program, spun economiştii, ar depinde îndepărtarea riscurilor ca Italia să cunoască probleme similare cu ale Spaniei sau Portugaliei. Reducerile îi vor afecta dur pe italieni:  vor fi afectate pensiile, se vor reduce cu 10 miliarde de euro serviciile medicale, adică nota de plată pentru asistenţă medicală a fiecărei familii italiene va creşte cu 500 de euro anual, iar reducerea bugetelor locale va atrage majorarea taxelor pentru populaţie.

Ziarele europene continuă să acorde spaţii ample afacerii DSK mai ales că judecătorul a decis continuarea anchetei în ciuda falsurilor din declaraţiile presupusei victime. „Şi dacă ea nu a minţit deloc?” se întreabă France-Soir care publică pe prima pagină fotografia cameristei care îl acuză pe fostul director general al FMI, Dominique Strauss-Kahn, de viol. „Camerista se afla în stare de şoc”, ne anunţă Le Monde. Avocatul cameristei a dat un interviu în Le Parisien/Aujourd’hui en France, interviu intitulat: „Nafissatou Diallo este cu adevărat o victimă a lui DSK”. „Afacerea Strauss-Kahn, ancheta continuă”, ne informează Liberation, cotidian cu simpatii socialiste, care arată că în ciuda unor neconcordanţe în declaraţiile presupusei victime, ancheta continuă.

Tunisia, islamiştii câştigă teren”, se nelinişteşte Le Parisien/Aujourd’hui en France. „Persecutaţi de regimul lui Ben Ali, islamiştii, foarte discreţi în timpul revoluţiei de iasomie, revin în forţă. La trei luni şi jumătatea distanţă de alegeri, partidul Ennahda, emanaţie a Fraţilor Musulmani, este în capul sondajelor”. RFI

Scandal de proportii la News of the World. Noi dezvăluiri cu privire la interceptarea mesageriei vocale a unor rude ale militarilor britanici căzuți în Irak și Afganistan a declanșat o criză profundă la cel mai mare săptămânal din Marea Britanie, News of the World, amenințând și compania proprietară, condusă de magnatul Rupert Murdoch. UPDATE: În urma scandalului, tabloidul va fi închis, a anunţat James Murdoch, fiul magnatului de presă Rupert Murdoch. Ultima ediţie a publicaţiei va apărea duminică. Situația, care a apărut de câtva timp este atât de gravă, încât l-a determinat pe premierul David Cameron să ceară deschiderea unei anchete. Efectele scandalului News of the World nu au întârziat să apară. Legiunea Regală Britanică, reprezentanta veteranilor militari, a anunțat că-și întrerupe legăturile cu taboidul londonez, în care publica reclame pentru o campanie în favoarea veteranilor. Și alte companii precum Ford sau compania de telefonie mobilă O2 au anunțat că nu vor mai cumpăra spațiu publicitar în paginile lui News of the World. De asemenea, guvernul a anunțat că va revedea solicitarea trustului News International – proprietar al duminicalului – de a cumpăra și restul de acțiuni ale rețelei de televiziune BskyB, actualmente deținând doar 39%. O astfel de tranzacție are nevoie de aprobarea guvernului dată fiind poziția dominantă pe piața media a concernului condus de magnatul de origine australiană Rupert Murdoch. Ca urmare, cursul acțiunilor atât al New International, cât și BskyB, a scăzut pe piețele bursiere. Cotidianul Daily Telegraph a dezvăluit joi că o listă a numerelor de telefon mobil ale rudelor militarilor uciși în luptă au fost găsite la Glen Mulcaire, detectivul condamnat la închisoare pentru interceptarea ilegală a mesageriei vocale în beneficiul duminicalului News of the World. Aproape în fiecare zi apar persoane publice sau simpli cetățeni care se plâng că News of the World le-a interceptat comunicațiile telefonice. Unele dintre ele s-au adresat justiției, altele au acceptat o rezolvare amiabilă, primind sume importante ca daune din partea duminicalului. Rupert Murdoch s-a declarat revoltat de asemenea practici și a promis că publicația al cărei proprietar este va coopera pe deplin cu ancheta poliției. El a refuzat însă să o demită pe editoarea Rebekkah Brooks. Interceptările par să se fi produs începând cu 2002 și au determinat deja demisia în ianuarie 2007 a fostului editor, Andy Coulson, cel care în luna ianuarie a acestui an a fost nevoit să demisioneze și din funcția de director de comunicații al premierului Cameron. Atât Brooks cât și Coulson au negat că aveau cunoștință de astfel de practici la duminicalul pe care îl editau. Mai multe pe RFI.

Advertisements