Agentiile de rating (2) – un adversar necesar?

Posted on 26/07/2011 by

2


In prima parte a acestui articol m-am intrebat daca agentiile de rating sunt piromanul sau pompierul in situatia creata si in disputa dintre ele si statele Zonei-Euro  si mai recent Statele Unite.  Sunt absolut sigur ca si majoritatea cititorilor ca aceste agentii au  o agenda proprie, interese de grup si sunt impreuna un oligopol, exact in felul in care au fost caracterizate de  ministrului german de Finanţe, Wolfgang Schäuble.

Adevarat, agenţiile respective au fost incapabile să prevadă criza subprimelor din SUA în iulie 2007, produse notate triplu-A până chiar în ziua prăbuşirii lor şi la fel de incapabile să prevadă criza datoriilor suverane din zona euro, aşa cum subliniază ASTAZI FMI. Interesant sa intelegem de ce FMI s-a trezit astazi si nu in 2008, la inceputul crizei. Istoricul agenţiilor de rating este extrem de dubios –  timp de zece ani, acestea, în special cei trei giganţi ai sectorului, Moody’s, Standard & Poor’s şi Fitch, au ignorat sistematic problemele structurale ale economiilor periferice. Abia din decembrie 2009, după ce guvernul elen a recunoscut că a minţit asupra taliei deficitului său public, a început ciclul de degradări. La acea vreme, Grecia era  evaluată A, fie a cincea cea mai mare notă pe o scară în jur de douăzeci. Optsprezece luni mai târziu, ea se pomeneşte la nivelul de obligaţiune junk: în 9 mai, Standard & Poor’s a degradat nota Greciei în obligaţiuni speculative, urmată de Fitch în 31 mai şi în 2 iunie de către Moody’s. Luni (25 iulie 2011), Grecia a fost declarata falimentara (temporar) de aceste agentii. Coborârea retingurilor Irlandei şi Portugaliei a fost identică, chiar dacă datoria lor este încă puţin deasupra nivelului speculativ.

Cred ca cea mai interesanta metafora despre aceste agentii am citit-o in Libération care scria ca:

Precum gâştele sălbatice, agenţiile zboară în grup. De fiecare dată, ele degradează o ţară la interval de câteva zile şi dau aproape cuvânt cu cuvânt aceleaşi analize. Ele urmează adesea temerile pieţei, dar le şi  anticipează, ceea ce rezultă în frumoase previziuni care se auto-îndeplinesc. Degradarea obligă investitorii să vândă în conformitate cu normele prudenţei, ceea ce scade valoarea obligaţiunilor şi confirmă teama pieţei de o prăbuşire a datoriei[…] Zona euro şi FMI au pus Grecia, Irlanda şi Portugalia, mobilizând zeci de miliarde de euro, la adăpost de un faliment, politic respins. “Dar, pentru agenţii, ajutorul asigură doar lichiditatea pentru un an nu şi solvabilitatea”, explică Laurence Boone [Libération]. De aceea, printre altele, agenţiile consideră că imposibilitatea de plată a Greciei este “de cel puţin 50%” în trei-cinci ani. Cu riscul de a destabiliza întreaga zonă euro. Comisia Europeană nu intenţionează să lase lucrurile să se petreacă astfel.

Propun inaintea unor concluzii sa trecem la cateva detalii tehnice promise in articolul anterior.

Exactitatea ratingurilor – Utilitatea agentiilor de rating pentru participantii pe pietele de capital este legata in ultima instanta de precizia cu care acestea masoara riscul de nerespectare al angajementelor diferitilor emitenti. Graficul de mai jos ne arata cat de exacte sunt ratingurile Moody’s pe termen lung, in a previziona neandeplinirile in ultimii 20 de ani. Datele arata cresteri cumulate ale ratelor de neandeplinire pentru emitentii de titluri la fiecare categorie, pentru perioade de detinere de 5, 10, 15 si 20 de ani.

In general, cu cat este mai scazut ratingul si mai lunga perioada de detinere, cu atat este mai ridicata rata de neindeplinire. Astfel, putem vedea ca pentru o perioada de detinere de 5 ani, in medie doar 0,1% din emitenti clasificati cu Aaa nu si-au indeplinit obligatiile fata de 28% din emitentii clasificati cu B. Ratele medii cumulate de neindeplinire- care reprezinta proportia in care emitentii de titluri nu-si indeplinesc obligatiile in timpul perioadei considerate- variaza in functie de categoria de rating si perioada de detinere. Este important de mentionat ca ratingurile se concentreaza asupra riscului pierderilor inregistrate la credite ca urmare a unei neplati sau intarzieri la plata. Acestea nu se aplica in masurarea altor riscuri ce pot fi implicate de investitiile cu venit fix ca urmare a modificarii ratei dobanzii sau datorate platii principalului inainte de scadenta.

Credibilitatea agentiilor de rating. Participantii pe piata de capital si-au pus problema cat de credibile sunt “notele” acordate de agentiile de rating, avand in vedere ca peste 90% din veniturile acestora provin din taxe obtinute pe serviciile de rating percepute de la emitentii de titluri, care ar putea fi un stimulent in acordarea unor ratinguri ridicate, nemeritate insa de debitori. Aceste agentii de rating isi ofereau initial serviciile gratis si isi finantau activitatea din vanzarea buletinelor de rating publicate. Dar atata vreme cat publicatiile puteau fi usor copiate, aceasta nu reprezinta o sursa sigura si in crestere de venituri. Confruntandu-se cu cereri de evaluare tot mai complexe si venituri limitate, agentiile de rating au inceput astfel sa perceapa taxe de la emitentii de titluri. Se considera ca ele ar trebui sa se orienteze spre incasarea de venituri de la investitori si nu de la emitentii de titluri debitoare.

Fara indoiala ca evenimentele generate de recenta criza si ratingurile pe care le promoveaza incepand cu 2008 si care, din nefericire pentru toata lumea, nu au existat inainte, au generat neincredere si un soi de lupta surda intre statele suverane indatorate, dar cliente ale acestora si aceste trei mari agentii. Nu stiu cum se va termina acest conflict, in special acum, cand ele sunt pe cale sa coboare si ratingul Statelor Unite, un singur lucru este mai mult ca sigur, mai bine un rating de acest gen decat fara nici un rating sau un rating al unei agentii de casa, parerea mea!

Bibliografie, surse si citate:

Libération – Les agences de notation dépréciées
Jonathan S. Sack and Stephen M. Juris (2007). . “Rating Agencies: Civil Liability Past and Future” (PDF). New York Law Journal 238 (88).
kmarket.ro – Piete de capital.

Advertisements