Europa mentalităţilor

Posted on 20/08/2011 by

1


Putem afirma de  zeci de ori pe zi ca euro este o moneda puternica si ca “Zona Euro” va rezista, eu chiar imi doresc din toata inima. Uniunea Europeana este singura speranta politica pentru Romania, nu exista alt proiect fezabil si nici alt loc unde sa plecam. Aici este locul nostru si noi facem parte din Europa.

Problema nu este de apartenenta, problema consta in administrare. Nu am nici un chef sa va trimit inca o data la ce am scris noi pe acest blog si despre necesitatea unei alte Europe. Nimeni din lume nu poate acuza NYT de patimi anti-Europene. Ziarul este unul dintre cele mai “liberale” (de stanga in jargon american) din toata presa serioasa americana.  Cred ca traducerea (partiala) din HotNewsa articolului scris de  Steve Erlanger a fost extrem de oportuna, omul este unul dintre cei mai documentati si seriosi jurnalisti pe acest subiect. Departe de el senzationalismul si scrisul la comanda. Situatia este asa cum a mentionat-o. Este albastra!Posibilitatile tarilor din Zona Euro, cele numite “Sud”, s-au limitat drastic si in Uniunea Europeana care nu apartin Zonei Euro prin faptul ca Marea Britanie si-a devalorizat Lira si a intrat intr-o recesiune indusa, sa nu vorbim de Estul Europei, bantuit de   austeritate de doi ani si cu forta de cumparare diminuata drastic.

Scrie Steve Erlanger:  “concurenta din partea marilor economii emergente – precum Brazilia, Rusia, India si China dar si din partea tarilor din Europa de Est, care nu au trecut inca la euro si unde salariile sunt mici – problema flancului stang risca sa devina un cerc vicios care va creste tensiunile si va ameninta uniunea monetara.” (traducere HotNews) Adevarat, aceasta este marea problema a unor tari din aceasta zona, acea parte pe care eu am numit-o “om sarac”.

Inca o data cred ca articolul meu de  acum aproape un an, in care am comparat “Moneda euro ca închisoare” a fost oportun, desi o parte din comentatori nu au fost de acord cu cele scrise.

Parerea mea este simpla si chiar nu-mi doresc sa pozez intr-o Casandra, postul este deja ocupat de oameni mult mai competenti decat mine in ale economiei. Sunt absolut sigur astazi, mult mai sigur decat acum 6 luni sau un an! Inainte ca Euro sa ingroape Uniunea, mai bine ca Uniunea sa ingroape Euro!

Nimeni nu are voie sa jertfeasca democratiile celor slabi in fata unor tendinte ultradictatoriale si nimeni nu are voie sa semene samanta buruienilor care vor sufoca democratia. Traducerea din HotNews este benefica, cine doreste recomand insa originalul din NYT (si ultimele 3 articole pe aceste subiecte)  publicat de Steve Erlanger.

