Mass-media, masele şi criza presei tipărite

Posted on 20/02/2012 by

3


Moto: The Economist se considera inamicul  privilegiilor, manierelor pompoase si predictibilitatii…”

The Economist

Unul dintre cele mai bune institutii de presa din lume este fara indoiala saptamanalul britanic “The Economist”. Este probabil unul dintre putinele organisme de presa care a progresat in aceasta perioada de criza in general si una profunda a mediei si a presei tiparite in particular. In 2009 saptamanalul tiparea 1,6 milioane de copii, perioada de criza l-a adus in anul 2010 la aproape 2 milioane de copii. Editia on-line si portalul de stiri sunt printre cele mai interesante si mai citite din lume. Saptamanalul apartine in proportie de 50% grupului proprietar al cotidianului “ Financial Times” (Pearson PLC) si al unor investitori privati, in frunte cu ramura engleza a familiei Rothschild. Condus de un CA (board of trustees), care reprezinta investitorii si numeste redactorul sef si il poate demite cu un vot majoritar de 2/3.

Fondat in 1843 de un grup care incerca sa promoveze liberalismul economic, astazi este considerat mai mult conservatorism liberal. Saptamanalul continua sa sustina economia libera (de piata), globalizarea si “economismul” (care poate fi considerat astazi un conservatorism financiar). In trecut, a sustinut politicile lui  Ronald Reagan si Margaret Thatcher, dar a sustinut si candidaturile lui Bill Clinton si Harold Wilson.

Articolele din saptamanal nu sunt niciodată semnate şi asta încă de la crearea acestui saptamanal, numele fiind inlocuite de multe ori cu pseudonime, insistand asupra faptului ca ideile conteaza si nu autorii care le expun. The Economist cultiva efortul echipei si nu “vedetele de presa.” Desi tiparit în şase ţări, The Economist realizează aproximativ 85 % din vânzările sale în afara Marii Britanii. Conţinutul şi coperta sa diferă de la o ediţie la alta (Marea Britanie, Europa, America de Nord, Asia) , însă editorialele sunt identice peste tot. Cam 80% din echipa editoriala se afla la Londra, restul sunt localizati in afara Marii Britanii. Cotidianul are si aproximativ 100 de colaboratori in diferite regiuni ale globului.

In acest articol si poate in cateva urmatoare voi aduce esenta unor pareri exprimate de acest saptamanal “modest”, lipsit de capete luminate de genul CTP, Hurezeanu si starurile lui Voiculescu. Parerile despre presa, mass-media  – prezentul si viitorul ei sunt certificate prin excelenta si succes si nu prin  scufundare falimentara, lipsa de credibilitate, incultura si santaj.

Situatia presei in lume, conform datelor publicate de The Economist.

Desi exista marea jelanie legata de disparitia presei scrise, in perioada 2005-2009, care include 2 ani de criza, incasarile mondiale din presa scrisa au crescut cu 6%, invers proportional cu penetrarea internetului in anumite regiuni ale lumii. Cresterea majora a fost constatata in Africa (30%), India (13%) si America Latina (5%). Scaderile majore au fost inregistrate in tarile in care internetul are o pondere majora: SUA (-11%), Europa (-8%) si Australia (-6%). Deci concurentul major al presei scrise este internetul, indiferent de ce spun unii sau altii. Este clara erodarea presei scrise in fata internetului, cu tot ceea ce inseamna aceasta medie (retelele sociale, bloggurile si portalele de stiri).

Scaderea cea mai dramatica de presa tiparita au avut loc in Marea Britanie (-15.9%), Statele Unite (-13.3%) si Germania (-8,3%). Concomitent cu aceste scaderi se observa o crestere enorma   a presei tiparite in India (39,7%), Brazilia (20,7%) si  China (10,4%).

Marile propagatoare de continut au fost retelele sociale, in frunte cu FaceBook, care a avut o penetrare de aproximativ 50% in Statele Unite, Marea Britanie si Australia. In Germania penetrarea a fost cam 25%, la jumatate fata de cele enumerate inainte. Continutul propagat prin retele sociale isi are sursele in portalurile de stiri si blogurile aflate pe internet. O stiu asta din experenta mea, avand in vedere ca in ultimele luni (3-4) de cand continutul meu apare si pe FB si pe Twitter, cam 25% din cititori provin din aceste surse.  Twitterul a pierdut cursa cu FB, avand in vedere rezultatele minore fata de FB, vezi graficul alaturat.

Daca sursa principala de informare publica continua sa fie televiziunea, ea este in scadere continua, ajungand la 73% fata de cresterea pana la 48% a internetului. Procentajul indica si faptul ca exista public comun, care incet se fixeaza pe internet, parasind televiziune (tendinta minora, dar existenta).

Treptat, dar continuu, mass—media este cucerita de masele de consumatori existenti pe internet, care produc si creaza continut de calitate pe care majoritatea institutiilor de presa si mass-media conventional nu au cum sau nu stiu sa o produca. Meseria jurnalistica s-a schimbat si va continua sa se schimbe chiar daca dinozaurii o doresc sau nu. Nu pot decat sa parafrazez unul din titlurile saptamanalului The Economist: “We contort, you deride” – “Noi contorsionam – voi ne batjocoriti.”

Surse:
The Economist: Back to the coffee house
The Economist:  Bulletins from the future

Advertisements