Tradiţii Europene: panem et circenses

Posted on 14/06/2012 by

4


Paine si circ este o traditie Europeana reciclata de-a lungul secolelor intr-un fel sau altul pana a ajuns la sinteza si abstractizarea absoluta, reprezentata de statul asistential (sau daca doriti, cel social). “Paine si circ” apare pentru prima data in istoria sociala a lumii, referindu-se la perioada tribunatului lui Gaius Gracchus.

Cel care s-a folosit de aceasta sintagma a fost poetul latin Juvenal (Decimus Iunius Iuvenalis),  care a scris “Satirele”, prin care critica aspru şi cu mult talent viciile, coruptia, populismul si prostia vremurilor lui. Juvenal se remarcă prin talentul retoric si logic al descrierilor lui. Realismul, pasiunea si satira necrutatoare l-au facut nemuritor ca poet si critic al vremurilor lui. Astazi ar fi fost catalogat, bineinteles – “idiot util”.

Gaius Gracchus, nefericit tribun roman, populist patrician dintr-o familie faimoasa, fiu al marelui Tiberius Gracchus, unul dintre cei mai puternici politicieni ai timpului si al Corneliei Africana, fiica marelui Scipio, invingatorul cartaginezilor lui Hanibal, incerca sa-si cucereasca popularitatea printr-o lege a granelor (Lex Frumentaria),  care aproape a falimentat Roma. Prin aceasta lege se imparteau grane (faina) tuturor cetatenilor Romei, ceea ce s-a numit “cura annona”  grija saracilor (deficientilor). In timp, in perioada lui Nero, Anonna a fost deificata (Annona Augusti) ca incarnare a zeitei agriculturii Ceres Augusta, la randul ei aparuta pe timpul imparatului Claudius (10 –54 i.Hr). Bineinteles ca problemele aparute din cauza legislatiei lui Gracchus au obligat Senatul Roman sa-l lichideze. Din nefericire pentru romani, legea Frumentaria impreuna cu legea Militaris (pensiile militarilor), care scurtau perioada de serviciu a militarilor romani si stabileau o renta mare, au adus Republica Romana in pragul saraciei si de facto au desfiintat-o prin transformarea imperiala.

Pana in timpul lui Augustus, Roma avea deja  600 de mii de primitori ai acestor ratii si inca 100 de mii de pensionari pe baza Lex Militaris. Augustus a redus acest numar la 150-200 de mii, impartind aceste ratii numai celor care intr-adevar aveau nevoie de ele. Cu cat Imperiul Roman slabea si imparatii lui deveneau mai nevolnici si mai dependenti de toanele multimii si ale armatei, cantitatea primitorilor crestea. Pe timpul lui Septimiu Sever (145 – 211 d.Hr), in afara granelor se imparteau si ratii de ulei, vin si carne de porc. Imeriul Roman Occidental disparea din istorie 200 de ani mai tarziu.

Daca cineva crede ca aceasta traditie a disparut sa-si aminteasca de traditiile Europene de astazi si de perioadele electorale de la noi. Pana la urma – nu suntem noi urmasii Romei?

O lectie de istorie necesara sper eu, de citit si de luat aminte.

Bibliografie, note si citate:

Rickman, G., The Corn Supply of Ancient Rome, Oxford ,1980.
P. Garnsey, Famine and Food-Supply in the Greco-Roman World ,Cambridge, 1988.
Potter, D. and D. Mattingly, Life, Death, and Entertainment in the Roman Empire. Ann Arbor, 1999.
Bill Thayer, Chicago UniversityFrumentariae Leges

Advertisements