Ştiri pentru “cititorul profesionist” – Îndreptar de presa europeana (1)

Posted on 17/09/2012 by

9


Traim intr-o lume informatica globalizata. Fiecare minut produce sute de stiri, o parte dintre ele ajung la cititori, cea mai mare parte nu. O stire care se arata importanta poate deveni un titlu de prima pagina, altele, care arata mai putin importante, se vor inghesui in paginile interioare, in sfarsit majoritatea lor nu vor ajunge niciodata la cunostinta cititorilor. De ce? In primul rand din cauza aprecierilor subiective, justificate sau nu, in al doilea rand din cauza cantitatii enorme de informatie si in ultimul rand lipsa de dexteritate in trierea stirilor.

Nu doresc sa discut despre profesionalismul presei romanesti, care jumulita si plina de interese care nu au nimic de a face cu informarea publicului, a ajuns in situatia precara in care se afla. Discutia este despre presa internationala, care publica in limbile de circulatie internationala.

Acum cateva luni am lansat Politea Digest, in care preiau stirile pe care le consider esentiale cititorului “profesionist” din Romania. Cand ajung la stiri care cred ca trebuie publicate si in romana, fiind importante in spatiul public romanesc,  le public intr-o traducere sumara pe acest blog sau pe Politeia.

Asadar sfaturi pentru cititorul profesionist: (1) unde apare; (2) cine semneaza; (3) care pot fi conexiunile posibile; (4) stirea este sau face parte dintr-un lant informatic (campanie). Trebuie de citit inteligent, poate vom afla si adevarul!

Îndreptar de  presa europeana (1) – cine este cine?

Presa in limba germana

Austria

Der Standard. Creat în 1988 după modelul german al Süddeutsche Zeitung, Der Standard este un ziar independent şi liberal de centru stânga.  Fondatorul său, ziaristul şi editorul Oscar Bronner, a fondat şi magazinul economic Trend şi magazinul politic Profil. Faimos pentru culoarea saumon a hârtiei sale, ziarul practică o politică a suplimentelor  variate. Site-ul web Der Standard a căutat întotdeauna să fie o referinţă printre site-urile lumii germanofone. Sunt disponibile video-uri de actualitate ca şi informaţii sonore, fără a uita legătura spre diestandard.at, site dedicat în întregime femeilor. Apare la Viena in limba germana. Circulaţie : 70 000. Site On-line

Die Presse. Creat în 1848 în timpul “Revoluţiei din martie”, apropiat de mediile industriale  şi de Partidul Popular (OVP, creştin conservator), acesta este “ziarul elitei”, cum se califică el însuşi. Acest ziar a luat forma actuală în anii 1960. Aparţine grupului de presă creştin Styria. Site-ul este aidoma imaginii cotidianului, reluând rubricile clasice. Articolele provin de la redacţia web, alături de ele sunt prezente şi câteva extrase din versiunea print. Apare la Viena in limba germana. Circulaţie : 80 000. Site  On-Line

Profil. Apărut în 1972, este săptămanâlul  generalist de referinţă, pe modelul german al Der Spiegel, serios şi de tendinţă centru stânga. Profil este al doilea titlu austriac, după magazinul economic Trend, fondat de ziaristul şi editor Oscar Bronner, care a creat 16 ani mai târziu cotidianul Der Standard. Apare la Viena in limba germana. Circulaţie : 80 000.  Site on-line

Wiener Zeitung. Fondat în 1703 cu numele Wiennerisches Diarium, “Cotidianul din Viena” este unul dintre cele mai vechi ziare europene. In 1812 a fost preluat de către guvern, care a şi rămas editorul său după privatizarea sa, în 1998. Executivul austriac îl utilizează încă pentru publicarea anunţurilor oficiale iar întreprinderile sunt obligate să publice aici comunicatele oficiale. Site-ul reia gratuit esenţialul conţinutului ediţiei imprimate. Apare la Viena in limba germana. Circulaţie : 24 000. Site on-line 

Germania

Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Înfiinţat în 1949, este un mare cotidian conservator – liberal fiind o referinţă pentru oamenii de afaceri şi pentru intelectualiprin  suplimentul lui literar, “Foileton”. FAZ este cel mai difuzat cotidian german în străinătate, şi are una dintre cele mai răspândite reţele de corespondenţi din lume, ceea ce-l face independent faţă de agenţiile de presă. Mic detaliu: pe prima pagină nu existau fotografii înainte de 2007. Accesul la site-ul web, care conţine între altele dosare de actualitate în “audio-book” este în mare parte cu plată. În schimb, redacţia suplimentului “Foileton” prezintă critici de noi apariţii editoriale, descărcabile gratuit. Apare la Frankfurt in limba germana. Circulaţie : 369 000. Site on-line

Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS). Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung este ediţia de duminică a cotidianului conservator Frankfurter Allgemeine Zeitung. La puţin timp după înfiinţarea sa, în 2001, a devenit unul dintre principalele ziare de week-end în Germania. Abordând teme variate, pe diverse stiluri – macheta sa este cunoscută în toată lumea –, jurnalul îmbină cu abilitate divertismentul cu informaţia politică, culturală şi de societate. . Apare la Frankfurt in limba germana. Circulaţie : 337 400. Site on-line

Die Welt. “Lumea” este simbolul ediţiilor Axel Springer, acest magnat al presei germane şi europene, foarte contestat pentru utilizarea brută a puterii sale, care publică şi tabloidul Bild. Născut în 1946, Die Welt este un fel de Figaro german. In rubrica sa de analize, numită “Plan îndepărtat”, acest ziar se afirmă clar conservator. este un cotidian distribuit în mai mult de 130 de ţări. Din 2004, Die Welt apare împreună cu cadetul său Welt Kompakt care, închizând ediţia între 23h30 şi 0h30, este cotidianul naţional care furnizează  ultimele noutăţi. Welt Online posedă propria sa redacţie care alimentează un site bogat în dosare, în video-uri de actualitate semnate Welt TV, cu o ofertă audio şi o “hartă a informaţiilor”, care reproduce actualitatea din oraşele planetei. Apare la Berlin in limba germana. Circulaţie : 269 100. Site on-line 

Die Zeit. “Timpul”, considerat “lectura săptămânală” a intelectualilor germani, independent şi liberal, este marele ziar de informaţie şi analiză politică al ţării. Creat în 1946 de forţele de ocupaţie britanice, ziarul aparţine grupului Holtzbrinck, unul dintre marile grupuri de ediţie germane, prezent în 80 ţări. “Timpul” este marcat de marile figuri care l-au condus, precum contesa Marion Dönhoff şi fostul cancelar Helmut Schmidt, actualmente încă director de publicaţie. Site-ul său web este agreabil, conţine câteva articole din săptămânal, dar mai ales articolele propriei redacţii. Site-ul propune şi o selecţie de articole audio în podcast (cu plată) şi câteva (rare) video-uri ale redacţiei. Apare la Hamburg in limba germana. Circulaţie : 487 000 Site on-line

Der Spiegel. Marele săptămânal german de anchetă, lansat în 1947, afişând o independenţă agresivă, a fost la originea mai multor scandale politice. De la crearea sa, “Oglinda” a declarat război corupţiei şi abuzului de putere. Este  faimos pentru propriul lui jargon jurnalistic, adeseori insolent, care i-a atras multe critici. Spiegel Online este cel mai important site de informaţie din ţară. Cu propria lui redacţie, urmează o linie editorială mai atractivă decât versiunea pe hârtie dar şi articole mai profunde. Deţine şi o versiune internaţională în limba engleză care reia cele mai bune articole din revistă dar are şi propriile sale rubrici. Iar în video, Spiegel TV propune patru flash-uri de informaţii pe zi în limbă germană ca şi subiecte de actualitate. Apare la Hamburg in limba germana. Circulaţie : 1 052 400. Site on-line 

Frankfurter Rundschau (FR). Unul dintre cele mai importante cotidiane naţionale, FR s-a angajat în apărarea drepturilor omului, ale minorităţilor şi a mediului. Bineinteles ca inclina de partea “Verzilor”, ecologisti si cu tendinte clare de stanga. Adoptă poziţii mai apropiate de sindicate decât de patronat, şi apără rolul statului în economie.  Site-ul său bogat şi bine organizat propune între altele şi legătura spre magazinul hebdomadar FRiSCH, destinat tinerilor între 18-25 ani. Apare la Frankfurt in limba germana. Circulaţie : 150 000. Site on-line  

Handelsblatt. Principalul ziar economic si financiar al Germaniei. Fondat în 1946, principalul cotidian economic, financier şi bursier al ţării este deţinut, ca şi săptămânalul Die Zeit, de grupul Holtzbrink. Din 1999, Handelsblatt este partenerul grupului Dow Jones, proprietar al Wall Street Journal, realizare care îi deschide accesul la reţeaua extrem de vastă de corespondenţi a uriaşului american. Cu 26,6 milioane de vizite pe lună, site-ul web Handelsblatt este primul site economic al ţării. Complementar versiunii imprimate, ediţia în linie mizează pe o producţie originală adaptată unui public în căutare de informaţii “calde.” Apare la Düsseldorf in limba germana. Circulaţie : 146 000. Site on line 

Financial Times Deutschland. Tizul mai mic al al cotidianului din Londra este lectura obligatorie a lumii germane a afacerilor. Se distinge de celelalte cotidiene din ţară prin urmărirea tradiţiei anglo-saxone de a-şi exprima preferinţele înainte de alegeri. Din ianuarie 2008, FTD a devenir proprietatea exclusivă a Gruner + Jahr, filială a Bertelsmann. Site-ul său, calat pe cel al Financial Times, este al doilea site economic al ţării, după cel al Handelsblad. Apare la Hamburg in limba germana. Circulaţie : 105 000. Site on-line  

Advertisements