Analize: Situaţia din Orientul Mijlociu şi preţul petrolului

Posted on 23/03/2012 by

7


Reputata publicatie “Global Finance” prezinta datele si opiniile unor analisti financiari si bancari Europeni, legate de evolutia preturile petrolului, stabilitatea lor si impactul economic asupra tarilor Europene in viitorul apropiat.

Primul scenariu, bazat pe analizele expertilor de la Société Générale si Deutsche Bank, este sustinut de ipoteza ca pretul petrolului (Brent crude) va stationa intre 110-125 USD / baril. Avand in vedere ca Libia exporta inaintea crizei actuale aproximativ 1,65 milioane de barili/ zi, chiar daca aceasta criza se va sfarsi foarte repede, pana va fi reluat exportul va trece un timp substantial, avand in vedere daunele instalatiilor petroliere din aceasta tara. Continuarea crizei si blocadei impuse de aliatii occidentali tind sa complice situatia, chiar daca Arabia Saudita si-a marit productia de petrol. Deci acest scenariu este bazat pe mentinerea pretului de 110-125 USD / baril o perioada mai lunga de timp.

Al doilea scenariu, posibil insa cu o probabilitate mai scazuta, este luat insa in considerare de analistii Société Générale, care considera ca unele evenimente pot genera o crestere de 125-150 USD / baril. Acest scenariu este bazat pe posibilitatea ca alti producatori din regiune vor sista sau incetini productia de petrol scos la vanzare. Candidata principala mentionata in aceasta analiza este Algeria, aflata si ea intr-o posibila situatie de tulburente populare. Arabia Saudita, ramanand la nivelul maxim de productie de  600  6,9 – 8,5 milioanede milioane de barili pe zi, va sili Agentia Internationala de Energie (International Energy Agency – IEA) sa scoata din rezervele ei cca. 8 milioane de barili/zi pentru a echilibra consumul, si asta pentru o perioada de 4 luni. Fenomenul 2007-2008 se poate repeta cu toate implicatiile cunoscute de atunci. Din nefericire, acest scenariu va produce probleme economiilor care abia ieseau din criza, amanand probabil tendintele firave de iesire din criza recenta.

Al treilea scenariu este fara indoiala cel mai sumbru dintre toate. Scenariul a fost elaborat de Société Générale si sustinut de Daiwa (Japonia)  si presupune preturi intre 150-200 USD / baril si este bazat pe posibilitatea unor nelinisti si miscari populare in Arabia Saudita, care ar putea perturba drastic productia de petrol scos la vanzare pe pietele internationale. In acest caz Agentia Internationala de Energie (International Energy Agency – IEA) va fi nevoita sa scoata din rezervele ei cca. 4 milioane de barili/zi pentru o perioada de pana la un an sau  2 milioane de barili/zi pentru o perioada de pana la doi ani. Acest scenariu va duce la o tendinta de scadere a consumului mondial de aproximativ 22% (experienta 2008) si va prabusi economia mondiala intr-o noua criza.

Ultimul scenariu prezentat de specialisti este si cel mai optimist. Scenariul formulat de firma de investitii Alliance Bernstein conchide ca dupa o perioada relativ scurta, problemele politice se vor stabiliza si preturile petrolului vor reveni la 100 USD / baril. Presupunerea lor este bazata in primul rand pe faptul ca aceasta stabilizare a situatiei are un aspect economic accentuat, care va sili producatorii de petrol sa vanda cat mai mult petrol pentru a realiza programele sociale, necesare unei stabilizari a regimurilor politice in tarile regiunii, vezi investitia promisa populatiei de lideri sauditi,  de cca. 30 de miliarde de dolari in viitorii 2 ani.   Acest scenariu, poate mult prea optimist in situatia de fata, ar putea creea o situatie benefica pentru toata lumea, fie ei  producatori sau consumatori.

Parerea mea: Preturile se vor stabiliza in perioada imediat urmatoare la aproximativ 130-145 USD / baril pentru o perioada de cateva luni, dupa care va scadea al 105-125 USD / baril. Acest pret va declansa un val de scumpiri deja existent si va produce o inflatie care va ameninta in primul rand marii consumatori de energie Europeni. Prima dintre tarile amenintate este fara indoiala Marea Britanie, urmata de Franta si Germania.

Advertisements