Daca cineva trebuia sa mai numere deficientele NATO, gasea cu siguranta multe gauri mai paguboase decat ultima afacere care cimenteaza prietenia ruso-franceza sau cum ii place lui Nicoleon Sarkozy sa o numeasca prietenia “franco-rusa”, asa cum se cade – cu magarul in frunte.
Mistral este o clasa de nave numite in terminologia militara “Purtatoare de elicoptere si nave de asalt amfibie” (porte-hélicoptères d’assaut amphibie sau in engleza – helicopter carrier and amphibious assault ships). La ora actuala Franta poseda doua nave din aceasta clasa – Mistral si Tonnerre, o a treia este probabila in lunile urmatoare. “Afacerea Mistral” ruso-franceza se refera la vanzarea a 4 nave pentru flota rusa, prima construita la Tulon si alte trei construite in Rusia, la uzinele navale din Vladivostok si Severomorsk.
Primul contract a fost semnat zilele trecute si prima nava, cea construita la Tulon, va fi pusa la dispozitia rusilor probabil la sfarsitul anului 2013. Pretul unei asemenea nave este intre 400 – 600 de milioane de euro, depinzand de armamentul, electronica si telecomunicatia de pe aceste nave.
Contractul ruso-francez este cel mai substantial financiar in perioada de dupa cel de Al Doilea Razboi Mondial si cel mai mare dintre o tara NATO si Rusia. Tratatul respectiv a fost semnat dupa o perioada de negocieri de 18 luni in pofida faptului ca multe dintre aliatele Frantei in NATO au avut obiectiuni importante.
Acest gen de nave este in majoritatea cazurilor un element important in doctrina ofensiva a unui stat care are o flota de debarcare (desant marin) si confera o platforma ofensiva in interventiile militare in apele teritoriale ale unor teritorii considerate inamice.
Mai mult ca sigur ca aceste nave vor fi plasate in Marea Neagra si cea Caspica pentru a intari flancul sudic al Rusiei si a improspata (moderniza) flota rusa a Marii Negre, invechita la nivelul apropiat de fiare vechi si probabil in Nordul Japoniei in apropierea insurilor Kurile. Strategic vorbind se poate discuta de o prezenta sporita pe “drumul petrolului” si o amenintare pentru Georgia si intr-un fel sau altul Ucraina (poate mai putin azi), Romania, Bulgaria si Turcia.
Personal apreciez foarte putin eficacitatea acestei clase navale (vezi dezvoltarea subiectului intr-un articol paralel pe Politeia). Singur lucru deranjant ar fi tehnologia balistica – platforma Simbad cu rachete aer-aer Mistral si sistemul coordonare de tragere (MRR3D-NG air/surface sentry radar fire control systems), hibrid care pot fi adaptate si la tehnologia balistica ruseasca din seria Shtorm-M V611M, care sunt montate astazi pe crucisatoarele(cruisers) Krest-II.
Afacerea franceza vine sa completeze afacerile germane cu Rusia. Vesti bune? Chiar de loc. Pentru NATO in general si pentru Romania in particular. Nu pot sa nu-l citez pe analistul militar Ariel Cohen de la Institutul Heritage, care intr-un articol interesant publicat in The Wall Street Journal il cita (la randul lui) pe Lenin: “Capitalistii ne vand noua franghii cu care ii vom spanzura pe ei pana la urma”. Sa speram ca francezii ii vor vedea pe rusi in continuare ca turisti pe Champs-Élysées, desi ei au mai vazut si alte armate marsaluind pe acest maret bulevard. Nu ca imi prea pasa, din nefericire pe drumul spre Champs-Élysées, rusii ar putea trece prin micul Paris.
Ștefan A.
20/06/2011
– Superjet – avion regional rusesc cu tehnologie italo – franceza .
– Yak 130 – avion militar de antrenament inceput in colaborare cu italienii ( Aermacchi ) si ulterior dezvoltat doar de rusi . (dupa ce au copiat ce era de copiat . 🙂 )
– Lince – IVECO = vehicolul tactic lejer multirol . Peste 1.000 bucati vor fi construite in Rusia pentru armata lor .
Saltul tehnologic militar rusesc se poate face doar inglobind cit mai multa tehnologie occidentala . La fel fac si chinezii .
Lucian Davidescu
21/06/2011
E posibil, tehnic, sa o duca in Marea Caspica? O reasambleaza?
Theophyle
22/06/2011
Salut Lucian 🙂
Se poate intampla – au mai facut-o rusii de doua ori la tonaje asemanatoare. Alternativa ar fi sa o construiasca la Derbent care poseda facilitati industriale de constructie navala..
CFG
22/06/2011
Salut,
Cred ca cerintele din M. Caspica (d.p.d.v. rusesc) se pot satisface fara nava desant. Au aviatie, au ceva canoniere, trupe terestre suficiente. Pana sa le foloseasca tin/trag de negocieri sa nu se stabileasca statutul Marii Caspice ca nu poata Azerbaidjan sau Turkmenistan sa contruiasca vreo conducta de gaze.
Prin Pacific nu vad de ce (militar) sa plimbe navele de desant (nu au de recucerit nimic). Poate doar ca sa livreze vestului cum ca de aceea au nevoie de ele, sa le foloseasca vezi Doamne, in Pacific … la pescuit de … . Ca si cand vestul (conducerile occidentale) nu ar stii ce soi de stat este Rusia – da’ pana la Atlantic mai sunt altii, nu?